Perkongsian Perspektif GrabAds: Jangkaan Lonjakan Digital Sempena Perayaan Menaik 76% Di Kalangan Rakyat Malaysia.

PETALING JAYA, 4 Mac 2024 – GrabAds, bahagian pengiklanan Grab, telah mengeluarkan laporan terkini Perspektif Ramadan-Raya 2023/2024, menyorot lonjakan corak perbelanjaan pelanggan semasa Ramadan. Laporan tersebut mendedahkan bahawa sebanyak 84% daripada responden menyatakan rancangan untuk meningkatkan perbelanjaan mereka semasa Ramadan, khususnya dalam makanan dan minuman, fesyen dan pakaian, serta penjagaan diri.

Laporan Ramadan GrabAds juga menawarkan pandangan berharga mengenai rancangan membeli-belah pengguna Malaysia semasa Ramadan, memberi kuasa kepada perniagaan tempatan dan mikro-usahawan untuk mencapai dan melibatkan pelanggan secara berkesan semasa musim perayaan ini.

“Semasa Ramadan menjelang, kami mengjangkakan lonjakan dalam aktiviti perayaan dan pengguna, terutamanya di kalangan keluarga di Malaysia. Ini memberi peluang kepada jenama untuk berhubung secara bermakna secara dalam talian dengan audiens yang tepat. Dengan merancang kempen Ramadan awal yang menggunakan perspektif data dan strategi yang disesuaikan, jenama dapat memperkayakan perayaan pelanggan mereka dengan komunikasi yang menarik yang menyediakan pengalaman yang dipersonal. Pendekatan ini bukan sahaja menarik perhatian tetapi juga membina hubungan yang berkekalan dengan kedua-dua audiens sedia ada dan baru,” kata Hassan Alsagoff, Ketua Pemasaran, Grab Malaysia.

 

Beberapa pendapat penting dan cadangan yang relevan bagi jenama dari laporan tersebut termasuk:

 

1. Memanfaatkan lonjakan digital semasa Ramadan. 76% rakyat Malaysia mengjangkakan untuk meningkatkan aktiviti digital mereka semasa musim perayaan, dengan 62% merancang untuk bergantung secara besar-besaran kepada perkhidmatan Grab seperti penghantaran makanan dan pembayaran.

2. Menyediakan makanan untuk perhimpunan keluarga dengan menu kumpulan dan pakej bungkusan. Dengan 84% responden lebih menyukai berbuka puasa bersama orang yang disayangi dan 94% bersedia untuk membelanjakan lebih banyak untuk produk berkualiti tinggi untuk keluarga dan rumah mereka, peniaga boleh mempertimbangkan untuk menawarkan menu kumpulan yang disesuaikan untuk perhimpunan keluarga dengan menu tambahan seperti minuman dan pencuci mulut.

3. Memanfaatkan peningkatan penggunaan Grab-Ride untuk kempen Ramadan awal. 85% pengguna yang ditemubual, termasuk pemilik kereta, lebih suka keselesaan Grab semasa tempoh perayaan, menyebabkan peningkatan sebanyak 9% dalam jumlah penumpang mingguan berbanding sebelum Ramadan. Trend ini mencapai puncaknya lebih lanjut dalam minggu-minggu menjelang Hari Raya, dengan perjalanan ke lapangan terbang yang meningkat secara stabil dari minggu ketiga ke atas. Selain itu, keluarga sering berkumpul di kampung halaman mereka jadi jalan raya biasanya menjadi sibuk. Mengiktiraf corak tingkah laku ini, jenama mempunyai jendela emas untuk melibatkan pengguna awal. Dengan melancarkan kempen strategik dalam kereta atau pelbagai kempen 1 hingga 3 bulan sebelum Ramadan, mereka boleh memanfaatkan audiens yang terikat ini, meningkatkan kesedaran jenama, dan menangkap pangkalan pelanggan yang setia sebelum demam perayaan mengambil alih sepenuhnya.

 

GrabAds memberdayakan jenama dan pemasar, termasuk peniaga kecil dan sederhana, untuk menjalankan kempen yang berkesan melalui ekosistem superapp kami. Kami menawarkan perkhidmatan iklan self-serve, alat penciptaan iklan yang memberdayakan rakan peniaga untuk membina banner imej iklan dan iklan carian mereka sendiri serta menjejaki prestasi iklan secara langsung.

“Kami komited untuk membantu rakan peniaga kami, terutamanya PKS, merancang kempen Ramadan mereka dengan berkesan. Kami menggalakkan mereka untuk memanfaatkan pandangan yang kami kongsi dalam laporan ini supaya mereka dapat mengeratkan kesetiaan jenama, meningkatkan jualan, dan menubuhkan kehadiran yang kukuh dalam hati dan fikiran pengguna,” Hassan menyimpulkan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *