Peraturan baru Grab menjadi penghalang bagi usaha pemulihan kerajaan.

Menurut ahli Parlimen Hulu Langat Sany Hamzan, peraturan baru Grab yang mengurangkan kadar upah atau tambang kepada pemandu telah dilihat sebagai penghalang bagi usaha kerajaan dalam membantu rakyat yang berdepan dengan tekanan ekonomi. Beliau menegaskan bahawa pelaksanaan peraturan baru firma pengangkutan dan penghantaran makanan tersebut, yang baru-baru ini mengurangkan tambang pemandu dari 70 sen kepada hanya 25 sen bagi setiap kilometer, merupakan tindakan yang merisaukan.

 

 

Dapat pencen pun bukan boleh hidup mewah'

 

Bagaimanapun, peraturan yang mula berkuat kuasa pada 16 Januari lalu turut melibatkan peningkatan kadar tambang pada waktu puncak dari 20 sen kepada 43 sen seminit. Walau bagaimanapun, walaupun perubahan ini sepatutnya membantu pemandu Grab, ia masih tidak dianggap sebagai tindakan yang adil.

Penurunan tambang dari 70 sen kepada hanya 25 sen bagi setiap kilometer akan memberi kesan terhadap pendapatan pemandu Grab kerana kebanyakan dari mereka mengira pendapatan mereka berdasarkan jarak perjalanan.

Mereka tidak seperti pemandu teksi yang bergantung kepada penumpang yang dijumpai di kawasan sesak, kata Sany.

 

Rupanya banyak lagi perkhidmatan e-hailing yang kita tak tahu | FMT

 

Dia menyatakan bahawa perubahan tersebut akan dilihat sebagai penghalang bagi usaha kerajaan dalam membantu rakyat yang menghadapi tekanan ekonomi serta cabaran pasca pandemik.

Dia menambahkan bahawa banyak individu yang telah kehilangan pekerjaan semasa wabak itu terpaksa menjadi pemandu Grab untuk menyara diri dan keluarga mereka.

“Apabila kerajaan cuba membantu rakyat yang berdepan dengan kenaikan kos sara hidup dan gaji yang tidak mencukupi, nasib pemandu Grab menyedihkan hati saya,” katanya.

Sany juga menggesa Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, untuk campur tangan dalam perkara ini.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *